تصادف

ردیف اعتباری 10 درصدی وزارت بهداشت از بودجه سالانه، موضوعی بود که بعد از اما و اگرهای بسیار و مشکلات فراوانی که در رویارویی با تصادفات رانندگی پیش آمد، تعیین شد.

به گزارش «اخبار خودرو»، این ردیف درسال‌های اخیر توانسته درمان رایگان مصدومان تصادفات رانندگی را به‌همراه داشته باشد. این درحالی‌است که پیش از آن رانندگان بسیاری هنگام بروز تصادف، برای فرار از هزینه‌های درمان، مصدومان را رها کرده و آن‌ها را به‌مراکز درمانی منتقل نمی‌کردند. حتی درصورت انتقال نیز بسیاری از بیمارستان‌ها از پذیرش بیمار پیش از پرداخت‌ هزینه‌های درمانی خودداری می‌کردند.

گرچه برخی از شرکت‌های بیمه‌ای دراین سال‌ها با بدعهدی‌های خود، سهم وزارت بهداشت را به‌حساب درآمدهای اختصاصی وزارت بهداشت نزد خزانه‌داری کل کشور واریز نکرده‌اند، اما نباید از این موضوع چشم‌ پوشی کرد که این وزارتخانه، درمان مصدومان را فدای بدهکاری شرکت‌های بیمه‌ ای نکرد. 

حذف ردیف بودجه اعتباری شخص‌ ثالث

در روزهای اخیر صحبت‌های بسیاری درخصوص حذف ردیف اعتباری بیمه شخص‌ثالث از بودجه سال آینده درمیان بوده که برخی آن را تایید و برخی تکذیب کرده‌اند. نماینده زاهدان اعلام کرده بود «ردیف اعتباری 10 درصدی بیمه شخص‌ثالث برای درمان رایگان بیماران تصادفی دربیمارستان‌ها از لایحه بودجه سال 99 حذف شده است.»

حسینعلی شهریاری پیش از این اعلام کرده بود: «یکی از ردیف‌هایی که توسط دولت دربرنامه بودجه سال جاری حذف شد، ردیف اعتباری 10 درصدی تخصیص‌یافته به‌بیمه‌های شخص‌ثالث از سوی وزارت بهداشت برای بیماران تصادفی است که بیمارستان‌ها به‌صورت رایگان کار درمان آن‌ها را انجام دهند.»

وی بیان کرده بود: «ردیف اعتباری مربوط به‌این بخش، در زیرمجموعه درآمدهای اختصاصی وزارت بهداشت و درمان آورده شده و ردیف مستقل و مشخصی ندارد.» موضوعی که صحت آن می‌تواند عواقب بسیاری را بر سر راه درمان مصدومان ترافیکی قرار دهد. گرچه بعد از آن سازمان برنامه و بودجه در جوابیه‌ای این اظهارات را رد کرد.

متن جوابیه سازمان برنامه و بودجه به‌حذف ردیف اعتباری

سازمان برنامه‌وبودجه بعد از انتشار صحبت‌های حسینــعلی شهریاری طی بیانه‌ای نسبت به‌رد این اظهارات اقدام کرد. درپاسخ منتشرشده توسط این سازمان آمده است: «اعتبار مربوط به‌کمک به‌درمان مصدومان سوانح و حوادث دربیمارستان‌های دولتی و اورژانس پیــش‌بیمارستانی در اورژانس تهران و دانشگاه‌های علوم‌پزشکی درلایحه بودجه سال 1399 کل کشور ذیل ردیف شماره 129000 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درقالب فعالیت شماره 1602001043 به‌میزان یک هزار و 710 میلیاردتومان در قانون بودجه سال جاری منظور شده است.» 

گرچه سازمان برنامه‌وبودجه با انتشار این جوابیه سعی داشته اظــهارات نماینده مجلس را رد کند، اما در هر دو مطلب به حذف ردیف اعتباری و انتقال آن به‌عنوان زیرمجموعه ردیفی دیگر اذعان داشته است. 

تکاپوی مجلس برای مقابله با حذف ردیف بیمه

در این راستا گرچه موفق به‌دریافت پاسخ از سوی وزارت بهداشت نشده‌ایم، اما حسینعلی شهریاری در گفت‌وگو با «دنیای‌ خودرو» گفت: «درلایحه‌ای که دولت برای بودجه ارسال کرده، ردیف بیمه شخص‌ثالث را حذف کرده، اما مدعی است یک‌هزار و 900 میلیارد تومان برای این کار درنظر گرفته است.»

این نماینده مجلس درادامه افزود: «باید منتظر ماند و دید درکمیسیون تلفیق چه‌اتفاقی در این خصوص می‌افتد.»

وی درادامه با اشاره به‌مخالفت مجلس با حذف این ردیف گفت: «به‌طور قطع موافقت با حذف این ردیف، شفافیت بسیاری را از بین می‌برد و مشخص نیست این منابع مالی کجا هزینه خواهد شد.»

وی اظهار کرد: «این پول مشخصا در مصوبه مجلس بوده و باید ردیف آن مشخص باشد.»

مشکلات ناشی از حذف ردیف بیمه شخص‌ ثالث

شهریاری درادامه به‌مشکلات ناشی از تصویب این لایحه اشاره کرد و گفت: «درصورت حذف این ردیف به‌طور قطع مشکلات بسیاری برای مصدومان حوادث رانندگی پیش خواهد آمد و می‌توان گفت وضعیت درمان آن‌ها مانند گذشته خواهد شد.»

این نماینده مجلس درتوضیح این وضعیت گفت: «ممکن است با حذف این ردیف بعد از این مصدومان رانندگی به‌صورت رایگان درمان نشوند و مسببان حوادث، اقدام به‌فرار از صحنه تصادف کنند.»

وی بیان کرد: «تایید حذف این مصوبه اقدامی خطرناک در روند درمان این مصدومان خواهد بود.» شهریاری بااشاره به‌تلاش‌های مجلس برای مقابله با این لایحه گفت: «بهترین راه این است که از این اتفاق جلوگیری شود.»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =